سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در منطقه کردستان نیز مناطق قالی بافی وجود دارد

 

فرش یزد :قالیشویی مشهد

 

از مقدمه سال‌های بیست و سی، بازرگانان کرمانی به ساخت قالی‌های یزدی برای عرضه در بازار اروپا و ایالات متحده سعی گماشتند. مثال‌های دیرین‌خیس، تر و تمیز به طرح‌های هراتی بود و شاید پایانی مرحله تکامل در ساخت را نشان دهد. روی قالی‌های یزدی طرح لچک و ترنج و اکثر اوقات یک قضیه یکنواخت و لبه‌های آزاد و گهگاه طرح‌ها تقلیدی از قالی‌های کاشان دیده می شود.

 

 

 

چله شبیه قالی‌های کرمان و محصول تار از نخ پنبه و پود به طور سه لاست و گره از گونه نامتقارن. بافت چندان دقیق وجود ندارد و بلندی پرزها تفاوت ظاهری با قالی‌های سابق یزدی را بوجود آورده میباشد. در ده سال‌های اخیر استعمال از طرح‌های تبریز و کاشان ترویج متعددی در استان یزد به ویژه شهر اردکان داشته که ولی در تقلید از طرح‌های تبریز تفاوت مشهودی با مثال اصل تبریز موجود است.

 

 

 

مختصات فرش دستباف یزد:طرح معمول فرش یزد، ترنجی میباشد که فی مابین فرش قرار میگیرد. اما کم کم نیز فرش‌های یزدی با ترنج‌های کوچک پخش گردیده در سراسر فرش یافت میگردد.

 

کیفیت: فرش و قالی دستباف یزد کیفیت بسیار بالایی دارااست و بسیار بادوام میباشد، به همین ادله برای پهن کردن در حوزه‌‌های پرتردد ایده‌آل میباشد.

 

اندازه و صورت: فرش یزد در اندازه‌های متعدد بافته میگردد، اما اکثر فرش‌های دستباف یزدی اندازه میانگین (4 x 6 یا این که 8 x 10 پا) دارا‌هستند. فرش یزدی پهناور و نفیس (10 x 18 پا)، به غیر از یک‌سری فرش آنتیک و سابق بسیار کیمیا میباشد.

 

رنگ: قضیه‌ قرمز رنگ برجسته و کناره‌ی قهوه‌ای ادغام رنگ اصلی فرش‌های یزدی میباشد. ولی اکثری از قالیبافان یزدی رنگ صورتی را برای مورد انتزاعی تعیین می‌نمایند. خاکی و سبز کمرنگ نیز در فرش‌های جدیدتر چشم میگردد. آبی‌رنگ رنگی میباشد که به تدریج در فرش و قالی دستباف یزد مشهود است.

 

بافت: فرش یزد معمولاً کلفت میباشد.

 

چله: تار فرش یزد عموماً پنبه‌ای و پود آن پنبه‌ای یا این که پشمی میباشد.

 

بها: فرش یزد دستباف فرشی قشنگ و دقیق میباشد. فرش‌های خوشگل و اصیل یزد با بها‌های متفاوتی فروخته میگردند. به خیال داشته باشید که هرچه KPSI (تعداد گره‌ها در واحد سطح) طولانی تر باشد، فرش گران‌خیس میباشد.

 

 

 

بخش ها قالی بافی در کشور ایران, قالی بافی در کشور ایران

یک کدام از مهم‌ترین صنعت های دستی شهر تبریز قالیبافی میباشد 

 

 

 

فرش کردستان :

 

در حیطه کردستان نیز بخش ها قالی بافی موجود هست که هرمورد آوازه بسزایی دارا‌هستند. بافته‌های سنه و بیجار و عشایر ساکن درین حیطه هرکدام با مختصات و خصوصیت‌های معلوم قابل تقسیم و طبقه‌بندی می باشند.

 

قالی‌های سنه که در سنندج و حریم آن بافته می شود، از لحاظ نازکی و طرح و رنگ اصالت دارا هستند. طرح‌های کهن مانند: گل میرزا علی، گل فرنگ، گل و بلبل، گل محمدی و طرح هراتی از مثال فرش‌های این ناحیه می‌باشند.

 

طرح هراتی و مینا خانی از نقوش به فعالیت رفته در قالی بیجار میباشد که با رنگ‌های آبی‌رنگ و قرمز رنگ لاکی و قهوه‌ای شناخته میگردند.

 

 

 

بخش ها قالی بافی در کشور ایران, قالی بافی در کشور‌ایران

استان اصفهان یک کدام از مشهور‌ترین بخشها قالی بافی در کشور ایران میباشد

 

 

 

فرش تبریز :

 

یکی مهم ترین صنعت های دستی شهر تبریز قالیبافی میباشد و دراین باره آوازه جهانی داراست. فرشبافی در تبریز از گذشته از روزگار صفویه ابتدا گردیده و یک کدام از قدیمیترین و معروفترین مرکزها بافت فرشهای دستباف در جهان به شمار می آمده و امروزه نیز آیتم دقت تجار فرنگی می باشد.

 

اوایل فرشها در قالب طرحهای روستایی با رجشمار زیر بافته میشده که به مرور عصر با رویش و ترقی فرش و قالیبافی تا 110 رج ارتقا پیدا کرده و همینطور به هنر درباری مبدل گشته میباشد. از بخش ها مهم قالیبافی در محدوده آذربایجان شرقی میتوان به: تبریز، مرند، مراغه، اهر، هریس، بخشایش و خلق و خوی اشاره کرد که هریک از این بخش ها خویش خاستگاه سبکی مختص در پباده سازی و رنگبندی در قالیبافی می باشند. در موزه های عالم فرشهای بسیار زیبایی از تبریز موجود است که بیشترین آن ها مرتبط با زمان صفویه و قاجاریه می باشد.

 

 

 

تبریزیها با به کارگیری رنگها و طرحهای تازه توانسته اند علاقه مندان متعددی داشته باشند، کلاً طرح و رنگ فرشهای تبریز از تنوع متعددی برخوردار‌است.

 

یکی‌از طرحهای فرش تبریز در پیشین بسیار موردپسند مردم قرار گرفت، چهارفصل بود که دارنده جزئیات فراوانی میباشد و معاش کشاورزان را در چهارفصل به اکران می‌گذارد به صورتی که به 4 نصیب فصل بهار، فصل‌تابستان، پائیز و فصل زمستان تقسیم می شود.