سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زاج سفید

قالیشویی مشهد زاج سفید به طور کریستال های سفید یا پودر یافت می‌گردد . در شرایطی که چه یک متده غیر سمی می باشد اما در رخ استنشاق باعث حساسیت می شود . زاج سفید سابق ترین دندانه شناخته شده است که با قدمت دو هزار سال پیشین از به دنیا آمدن در هندوستان گزینه به کارگیری قرار گرفته می باشد . زاج سفید را میتوان روی کلیه ی الیاف بهره برد و رنگ ها را به طور خاص محافظت کرد و اکثرأ به طریق پیش دندانه مورد مصرف قرار می‌دهند . استعمال بیشتراز اندازه ی زاج روی پشم میتواند پشم را بطور دائم کند و در فیس واقعه افتادن چنین امری نمی توان آن را با شست و شو یا آبکشی بر طرف کرد .

\\\" دی کرومات پتاسیم یا بی کرومات \\\"

محلول نارنجی رنگ نتیجه ها از کریستال های نارنجی کروم بعداز احیا تبدیل به محلول سبز می‌گردد . کروم ماده ای سمی است و می تئاند برای پوست های حساس ، حساسیت تولید کند . کروم این امکان را می دهد که رنگ های ثابت مشکی ظرف دو ساعت رنگ شوند . کروم نسبت به فروغ حساس می باشد و در جای تاریک نگه داری می‌گردد .

کروم باعث تثبیت رنگزاها روی کلیه الیاف میگردد .

\\\"سولفات مس ( کات کبود ) \\\"

از آن‌جا که مس به صورت کریستالهای فیروزه ای موجود میباشد آن را با نام زاج آبی نیز می شناسند این دندانه ها سمی است .

می توان این دندانه را به عنوان یک پیش دندانه روی پشم و یا برای تیره تر کردن یک رنگ به عنوان پس دندانه استفاده کرد . مس یک شیر رنگی مشابه به کروم می دهدبنابراین سود عمل ملایمتر ، کدر تر می باشد که از درخشندگی کمتری شامل است .

\\\" کلرید قلع \\\"

کریستال سفید قلع سمی و حساسیت زا می باشد قلع به یار قرمز رنگ روشن عالی گران‌قیمت روی پشم باقی می گذارد در شرایطی که در روش تک حمامی با روناس استفاده شود شیر نارنجی روشن عالی ساخت میگردد . می توان در قلع به عنوان پیش دندانه یا پس دندانه روی پشم بهره مند شد . برای تثبیت یا روشن تر شدن رنگ از قلع به عنوان پس دندانه به کار گیری می‌شود البته در‌حالتی که از مقدار زیادی قلع روی پشم مصرف شود سبب ساز آسی پذیری و تولید موقعیت نمدی رویشم می‌شود . به همین دلیل طرز تک حمامی به کارگیری میشود چون صدمات را کاهش می دهد .

\\\" سولفات آهن \\\"

آهن به طور کریستال های سبز یافت میشود که آن را زاج سبز می نامند از آهن برای تولید شیره های تیره و اغلب به عنوان یک پس دندانه برای کدر کردن رنگ ها استعمال می گردد همچنین می توان از آهن به عنوان یک پیش دندانه یا تک حمامی بهره مند شد آهن را بایستی کم بهره برد در حالتی که مقدار زیادی از آن مصرف شود . پشم را آسیب پذیر ساخته و تا حدودی سبب پوسیدگی آن میشود . مانند شیرهای سیاه و قهو ه ای قالی های کهنه که اغلب در اثر گذشت زمان خراب می‌شوند .

\\\" تانیک اسید \\\"

اسید تانیک یا تانن در چوب لوط ، گردو موجود هست . اسید تانیک یک دندانه معمولی بوده که در پروسه رنگرزی با الیاف سلولزی مثل پنبه استعمال می‌شود و می‌تواند به صورت ترکیبی با دندانه زاج سفید و زاج سبز استفاده شود .

امداد دندانه ها : اسید استیک _ فسفات سدیم _ اسید فرمیک _ اسیداگزالیک _ هیدروسولفیت سدیم _ اسید سولفوریک _ کربنات

سدیم ( سودسوزآور ) _ اسید لاکتیک ( جوهر قه قروت ) _ اسید سیتریک ( جوهر لیمو ) _ اسید کلریدریک ( جوهر نمک )

کربنات سدیم : از آن برای ارتقا خاصیت بازی و تسهیل جذب در رنگرزی با نیلو وسمه استعمال قرار گیرد .

رنگزاهای طبیعی را با دقت به روش کاربرد می توان به سه گروه تقسیم کرد :

رنگهای ساستیرات : رنگ هایی میباشند که برای اتصال به لیف نیازی به دندانه دادن ندارند مثل کاچ و گردو .

رنگ های دندانه ای : رنگ هایی میباشند که برای اتصال به لیف نیاز به دندانه دارا‌هستند مثل رنگ هایی چون روناس و اسپرک

رنگ های خمی : مثل نیل و وسمه که این رنگ ها محلول در آب نیستند نیاز به یک قلیا برای گرمابه رنگرزی می باشند و اکسیژن باید توسط یک روند شیمیایی به نام احیا پاک شود که عمومأ در رنگرزی با نیل قلیای مورد نظر را دارای فایده تأمین می کنند و ماده احیا کننده هیدروسولفیت سدیم می باشد .

گیاهان بر حسب قسمت رنگ ده اینگونه تقسیم بندی میشوند :

حنا _ سماق _ وسمه_نیل_ توسکا _ بابونه _ اکالیپتوس _ ون_ گردو _ قاصدک __نارون قرمز_ برگ موی : از برگ گیاه