سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترفند شستن فرش در منزل

قالیشویی مشهد شستشو و شست و رفت فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار‌است و رعایت اصول و قواعد یگانه آن باعث خواهد شد تا فرش دستبافت کیفیت نخستین خویش را از دست ندهد و حتی الامکان مختصات ظاهری و ساختمانی خویش را محافظت نماید. شستشوی فرش به صورت معمول، یک توشه بعداز پرداخت و توشه دیگر بعداز طی سالیانی یک سری رخ میگیرد.

 

غبارگیریدر مرحله اولیه ارتقای کیفیت و در مرحله دوم زدودن کثافات و آلودگی هایی که بعداز سالهای زیاد بر آن نشسته، مد حیث میباشد. گذشته از شستشوی فرش غبارگیری به دو شیوه انجام می گردد: 1- غبارگیری عادی: در غبارگیری عادی فرش را می تکانند و یا این که با چوب بر پشت قالی می کوبند تا گرد و خاک آن بیرون شود.

 

بعد از آن با جارویی چغل (به عبارتی جاروهای چوبی که در خانه کلیه وجود دارد) آن را می روبند. این فعالیت نباید موجب گسیختگی تار و پود قالی شود و به بافت آن لطمه بزند. کوبیدن فرش بر زمین از پاراگراف شغل های نادرستی میباشد که جهت پاک کردن آن به فعالیت می رود.

 

2- غبارگیری مکانیکی: این عمل در کارخانجات، بسته به کیفیت فرش چهره میگیرد و در خانه مقدور وجود ندارد. فرش هایی که دارنده گرد و غبار می باشند، قبلی از شستشو بی تردید می بایست غبارگیری شوند، به این دلیل که هنگام شستشو گرد و غبار در ته گره (محل تماس گره با تار و پود) ما‌نده خوب منزه نمیشوند و سبب ساز پوسیدگی فرش میگردد.

 

شستن فرش در خانه

نحوه شستن فرش در خانه

طریق شستن فرش در خانه

(در واقع تبدیل به گل گردیده و در مغز فرش باقی می‌ماند). در معاش های شهری که معمولا از جارو برقی به کار گیری میشود، گرد و غبار چندانی داخل فرش باقی نمی ماند که نیازی به غبارگیری داشته باشد.تنها می بایست اعتنا داشت که فرش رنگ پس ندهد. فرش های دستبافت زیرا کیفیت های متفاوتی دارا هستند، ممکن میباشد بعضا از آن ها رنگ پس دهد. برای اینکه بفهمید فرش رنگ پس میدهد یا این که خیر، یک دستمال سپید رنگ که با آب نصفه گرم تر گردیده به نصیب هایی از پرز فرش بکشید یا این که پرز فرش را برای یک‌سری ثانیه باطن دستمال نگه دارید.

 

چنانچه دستمال سپید رنگی شد، فرش رنگ پس می‌دهد و می بایست هنگام شستشوی آن نکاتی را رعایت کرد. (اضافه رنگ های تیره رنگ پس می‌دهند؛ مانند لاکی، سبزهای تیره،‌ طوطیا ای، مشکی، آبی‌رنگ). فرآیند شستشوی فرش

 

در شستشوی فرش با دست، رعایت موارد ذیل اهمیت ویژه ای داراست:1- به کارگیری از زمین مشقت بار، سیمانی، موزاییک یا این که زمین شیب دار بهتر میباشد.2- جریان آب بایستی به طور دوش و با حرارت عادی باشد. از آب گرم در شستشوی فرش دستباف یا این که ماشینی به کارگیری نمیشود.

 

توضیح: فرش های ماشینی به علت داشتن مواد پلاستیکی در گره ها و تار و پود، بعداز شستشو نرمی و لطافت خویش را از دست میدهند.

 

در فرش های دستبافت هم، که رنگ پس می‌دهد، آب گرم رنگ پس داده گردیده را در بخش های پر‌نور فرش ثبت می نماید که رنگبرداری آن‌ها دشوار و هزینه بردار میباشد. فرش هایی هم که چله آن ها از پشم و ابریشم یا این که گره های ابریشمی باشد، کیفیت شان بعداز شستشو کاسته می‌گردد.

 

3- در شستشوی فرش از مواد قلیایی نباید مصرف شود.4- از شوینده های خنثی مصرف شود (مانند پودر دستی که می بایست قبلی از به کارگیری در آب حل شود، شامپوی فرش، ریکا یا این که پودر صابون خانگی حل گردیده برای فرش هایی که چربی روی آن ها ریخته شده‌است).

 

شایسته ترین راهکار شستن فرش در خانه

5- فرش دستباف را از پیشین تر نکنید، به خصوص فرش هایی که رنگ پس میدهند. در‌این‌حالت‌ بخش های پر‌نور فرش نیز رنگی میگردد.6- فرشی را که رنگ پس میدهد، بعداز شستشو با برس پلاستیکی و آبگیری، لوله نکنید و هیچ گاه باطن لوله آب نگیرید.

 

7- فرش شسته گردیده را به طور کامل آبگیری کرده با پارو و آنگاه با دستمال نخی یا این که حوله ای آب پرز آن را تماما بگیرید و یک ساعت به به عبارتی وضعیت روی زمین بگذارید تا نصیب هایی که رنگ پس میدهد با بخش های دیگر فرش تداخل پیدا نکند.8- هنگامی فرش یک ساعت روی زمین به طور پهن گردیده ماند، مابقی رطوبت خویش را از دست میدهد و فراهم پهن کردن میگردد.